Van-e értelme összehasonlítani a 2008-as pénzügyi válság szervezetekre gyakorolt hatását a mostanival? Mik a tanulságok, amelyek meghatározzák a 2021-es évet?
A legfontosabb tanulság, hogy állandó készenlétben kell lennünk. Idén a HR-szakmában a gyors, eredményes reakció volt a legfontosabb kompetencia. Azok a szervezetek vészelték át sikeresen a válság első szakaszát (még nincs vége!), amelyek időben megtették a megfelelő lépéseket, és figyeltek a munkavállalóikra. A „készenlét” testben és lélekben – véleményem szerint – kulcskérdésnek bizonyult.
Mely területeken zajlik fejlesztés és beruházás a HR-be amely hat a kékgalléros állomány mindennapjaira?
A COVID ilyen tekintetben nem okozott döntő változást: a stabil, motivált munkavállalói közösség építése a feladat. Korábban is így volt, ezután is így lesz. E tekintetben a vírus annyiban hat a feladatainkra, hogy a védekezés, a biztonságos munkavégzési feltételek megteremtése és fenntartása külön erőfeszítéseket és erőforrásokat kíván. Emellett továbbra is a fejlődés, fejlesztés a célunk minden területen: munkakörülményekben, vezetésben, kompenzációban, szakmai felkészültségben.
Hol és hogyan tud választ kapni a pandémia okozta kihívásokra egy HR specialista?
Leginkább a való életben, a vállalati mindennapokban. Ez a legjobb tanulási környezet és inspiráció.
Van-e bármilyen pozitív aspektusa a mögöttünk lévő időszaknak, és ha igen, akkor melyek ezek?
Minden helyzetből lehet tanulni, a nehéz helyzetekből a leginkább. Megtapasztalhattuk, hogyan vizsgázunk válságkezelésből, hogyan tudjuk megőrizni az értékeinket, hogyan kell dönteni és lépéseket tenni bizonytalan környezetben, előre nem látható folyamatok közepette. És talán kicsit jobban megtanultuk becsülni azokat az adottságokat, lehetőségeket, amelyek korábban triviálisnak, természetesnek tűntek.
Köszönjük a válaszokat Túri Péternek, a Waberer's International HR igazgatójának!