Mi jelenti most a legnagyobb kihívást a kékgalléros foglalkoztatásban?
Véget ért az egyszerű sikerreceptek korszaka, egy sokkal gyorsabban változó gazdaságban kell - a válságok miatt sokkal óvatosabban tervezett létszám- és költségkereteknek megfelelően - működni. Új iparágak erősödnek meg, egyes vállalati kultúrákkal még csak ismerkedik a hazai társadalom, miközben dinamikusan változnak a dolgozókkal szembeni kompetencia-elvárások – és mindezt sok esetben kizárólag több ezer kilométerről érkező erőforrással lehet sikerrel lekövetni. A komplexitás növekedésével, és főleg a harmadik országbeli munkavállalók foglalkoztatásával a vállalatok új előírásokkal, szabályozásokkal szembesülnek, ezért a megbízható partnerek szerepe jelentősen felértékelődik.
Milyen változásokat látsz a toborzásban és a munkaerőpiaci tendenciákban?
Minimálisra csökkent azon cégek aránya, amelyek nem alkalmaznak professzionális támogatást a toborzásban, ami tovább erősíti a versenyt a már évek óta kritikusan szűk munkaerőpiacon. Ha néhány éve beszélhettünk is bármilyen munkaerőpiaci tartalékról, ezt mára már nagy arányban integrálta magába a gazdaság. A harmadik országbeli dolgozók foglalkoztatása ma már nem csak nagyvállalatoknál napi téma, ami jól mutatja a következő évek trendjeinek irányát.
Milyen kihívásokat és lehetőségeket látsz az automatizáció térnyerésével kapcsolatban?
Nem véletlenül foglalkozunk ezzel a témával kiemelten, és készülünk a RecruiTECH Blue-ra is egy kapcsolódó előadással. A mennyiségi kérdések mellé az automatizáció és az AI minőségi kérdéseket is hoz, hiszen felgyorsítja a dolgozói kompetenciák iránti igény átalakulását. Erre már most proaktívan készülni kell, a toborzás és kiválasztás területén időben reagáló vállalatok jelentős előnyben lesznek a technológia fejlődésének kihasználásában.
Hogyan ítéled meg, lehet-e harmadik országbeliek nélkül toborozni és létszámot növelni ma Magyarországon kékgalléros területen?
A csapatunkkal minden esetben megvizsgáljuk a hazai munkaerő toborzásának lehetőségét a partnernél. Amennyiben a brand vonzereje, a juttatási rendszer, a lokáció ezt lehetővé teszi, mindenképp javasoljuk, hogy indítsuk el ezt az irányt. Azt azonban látni kell, hogy – főleg jelentős létszámigény esetén – a harmadik országbeli toborzás sokkal tervezhetőbb, legyen szó a fluktuációról, a felfutás biztos ütemezhetőségéről, illetve magáról a hozzáférhetőségről is. Objektíven nézve, egyre kevesebb esélyét látjuk egy csak hazai toborzás hatékonyságának és sikerének.
Miben találod meg a legnagyobb motivációdat a kékgalléros foglalkoztatásban?
A szolgáltatószektor előtt a termelőiparban dolgoztam, NPI projektmenedzserként és később értékesítőként is átéltem, hogy milyen kihívásokat jelent egy cég számára egy-egy felfutás vagy bővítés munkaerő-igényének biztosítása. Amikor ma az asztal „másik oldalán” ülök, ezek a tapasztalatok rengeteget segítenek a valós igények feltérképezésében és a személyre szabott megoldások kialakításában. Rendkívül motiváló számomra, hogy ilyen kritikus vállalkozásfejlesztési kérdésben nyújthatunk támogatást a csapatommal és szakértőinkkel.
Köszönjük a válaszokat Gáspár Gergelynek, a Értékesítési vezetőjének!