Mit tart a legégetőbb problémának a jelenlegi munkaerőpiacon?
Sem a hosszabb távú képzési/oktatási szempontból, sem a rövidebb, pár éves stratégiai HR tervezés szempontjából nem lehet látni, hogy mit hoz a jövő. Felfoghatatlan ütemben jelennek meg új technológiák, amik új típusú képességeket igényelnek, és nagyon nehéz ezekkel lépést tartani. Azok a cégek, amelyek elsők között tudnak alkalmazkodni, alkalomadtán teljes piacokat alakítanak át. A rendszeres átrendeződés miatt egyre komolyabb fenyegetés a strukturális munkanélküliség, ami a kettészakadt társadalmakról szóló disztópikus jövőképek alapján akár állandósulhat is. Mindez szorongást is hoz a fiatalabb generációkban (saját vélemény is), akik előtt nincs egy stabil jövőkép. Nem tudhatjuk milyen lesz munkakörnyezetünk, piacunk 10 év múlva.
A toborzás területén mi okozza a legnagyobb kihívást?
Annyi új szakma van pl. az IT vagy marketing területén is, hogy nem tudják már a toborzók milyen profil felel meg az adott cég igényeinek. Nem csak az új technológiákhoz tartozó szakkifejezésekkel kell megbirkózni, hanem a pályázók profiljában szereplő „kreatív” hivatás megjelölésekkel is.
Mennyire fontos a cégek életében a rugalmasság képességének fenntartása?
Természetesen fontos a rugalmasság, pláne mert nem tudhatjuk mit hoz a jövő. Nehéz dilemma, hogy a rugalmasságot az segíti, ha nagyon elkötelezett belső munkatársakat képzünk sokrétűen (empowerment), vagy inkább cserélhető külsősökkel szerződünk.
Mit tart helyes aránynak a saját és kölcsönzött létszám arányában?
Nem fogalmaznék meg arányt, ez iparágtól, piactól is függhet. A menedzsment számára az a fontos, hogy cég alapvető képessége (core competence) sziklaszilárdan megmaradjon – míg a kevésbé fontos területekhez tartozó munkaerőt (pláne, ha könnyen vásárolható ez a szaktudás) lehet kiszervezni.
Hozott e Covid új gyakorlatot a fizikai toborzás és kiválasztás területén ami beépül és megmarad mint gyakorlat a jövőben?
A Magyar Telekom toborzói a járvány elején gyorsan átálltak a video interjúra. Ez elindította a gondolkodást egy modernebb keretrendszer felé, és ez a fejlődés biztosan megmarad a Telekomnál később is. Szerintem általános szokássá válik cégeknél, hogy az első gyors egyeztetéseket személyes találkozó nélkül intézik.
Köszönjük a válaszokat Katona Tamásnak, T-Systems Digitális Transzformációs szakértőjének !