A Humánia HRS Group Zrt. idén először lépett a recruiTECH Blue színpadára, és rögtön egy olyan munkaerőpiaci témát hozott, amely a munkáltatók és a HR szakemberek számára is komoly kihívásokat vet fel.
A munkaerőpiac folyamatos átalakulása és a tartós szakemberhiány miatt egyre több vállalat keresi a rejtett erőforrásokat. Az elöregedő társadalom miatt a 65 év felettiek szerepe a következő években egyre fontosabb lesz. De mi motiválja őket és mi nehezíti meg számukra az aktív munkavállalást? A kérdésekre a Humánia adott választ, amelyet dr. Simon Balázs, a vállalat társalapítója, jogi és kommunikációs igazgatója ismertetett.
A kutatás kiindulópontja egy fontos tény volt: 2025 júliusában Magyarországon pontosan 2.000.101 fő* kap öregségi nyugdíjat, közülük mindössze 147 ezren dolgoznak. A Humánia becslése szerint azonban legalább 300 ezer (15%) olyan nyugdíjas él az országban, aki képes és hajlandó lenne munkát vállalni, ha megfelelő feltételeket találna. Ez a csoport ma a magyar munkaerőpiac egyik legnagyobb, de még kihasználatlan tartaléka.
A Humánia kutatása közel 500 nyugdíjas körében készült, és azt mutatja, hogy a 65 év felettiek többsége nyitott a munkára, ha megfelelő feltételeket kap. Jelenleg a nyugdíjasok 18%-a dolgozik, 36%-a korábban vállalt munkát, 7,5%-a aktívan keres állást, míg csak 27%-a biztosan nem akar dolgozni. Ez jelzi, hogy a nyugdíjasok jelentős része bevonható a munkaerőpiacra, ha a munkáltatók rugalmasak.
A motivációk feltérképezése során a jövedelemkiegészítés bizonyult a legerősebb hajtóerőnek, amit a szellemi frissesség megőrzése és a hasznosság érzése követett. A válaszok alapján a munkavállalási szempontokat ugyanakkor némileg módosult a sorrend: a jó közösség, az emberi bánásmód és a lakóhelyhez közeli munkalehetőség megelőzte a fizetés nagyságát. Ez a váltás egy fontos üzenetet hordoz: az elismerés, a közösséghez tartozás és az aktív, értelmes időtöltés legalább annyira fontos számukra, mint a fizetés.
A munkaidő-beosztás és a feladatkörök tekintetében a válaszadók túlnyomó többsége a részmunkaidőt tartja ideálisnak. Ugyanakkor sokan nyitottak az idénymunkákra és a teljes munkaidőre is, ami arra utal, hogy az idősebb munkavállalók rugalmassága nagyobb, mint azt sokan feltételezik. A kutatás szerint leginkább az irodai és ügyfélszolgálati munkák iránt érdeklődnek, de a fizikai feladatok iránti nyitottság is figyelemre méltó.
A munkakeresés során a nyugdíjasok számára a legnagyobb akadály az információhiány: nem tudják, hol kereshetnének állást, vagy nem találják a nekik megfelelő lehetőségeket. Az egészségi állapot természetesen szintén szerepet játszik, de az alacsony fizetés csak a háttérben jelenik meg. Ez lehetőség a HR szakma számára, a megfelelő kommunikációval és a digitális jelenlét erősítésével érdemben csökkenthetők ezek az akadályok.
A digitális kompetenciák vizsgálata érdekes eredményt hozott. A megkérdezettek 76 százaléka napi szinten használ okoseszközt. A legtöbben a közösségi médiából informálódnak, több mint felük online intézi ügyeit, és egyre többen vásárolnak is a neten. A nyugdíjasok tehát nem elzártak a digitális világtól: ott vannak a közösségi médiában, és aktívan használják is azt.
Az előadást követően egy szakmai kerekasztal-beszélgetés mélyítette tovább a témát, ahol dr. Simon Balázshoz Gombos Klára, a Bosch Magyarország Alapítvány kuratóriumi elnöke, valamint Dr. Ladóczki Mária, a Ladó-Rec Kft. ügyvezetője csatlakozott.
A nem mindennapi beszélgetés során szakértők abban egyetértettek, hogy a nyugdíjas munkavállalók nem pótmegoldást jelentenek, hanem valódi értéket. Gombos Klára kiemelte, hogy a lojalitás, a megbízhatóság és a munkafegyelem olyan tulajdonságok, amelyek napjaink munkaerőpiacán felbecsülhetetlenek. Szerinte a HR legfontosabb feladata, hogy olyan környezetet teremtsen, ahol ezek a munkavállalók szívesen és biztonságban dolgozhatnak. Ahogyan dr. Ladóczki Mária fogalmazott, az együttműködés kulcsa a kölcsönös tisztelet és a rugalmasság. Mindkét szakértő hangsúlyozta, hogy a HR-nek proaktív szerepet kell vállalnia a 65 év felettiek bevonásában.
A Humánia kutatása egyértelműen megmutatta: a nyugdíjas korosztály nem passzív, hanem feltételekkel aktív, és a jövő munkaerőpiacán azok a munkáltatók lesznek előnyben, akik tudatosan építenek az idősebb generációk tapasztalatára és stabilitására. A kutatás teljes eredményei hamarosan elérhetők a Humánia Facebook- és LinkedIn-oldalain. Érdemes követni őket a friss adatokért.