recruiTECH - recruiTECH BLUE 2023 - Álláspontok a 25 év alattiak SZJA támogatásából adódó bérproblémákról (Fürge Diák Iskolaszövetkezet program)
× Programok Jegyek Előadók Blog Szponzorok Kapcsolat Belépés recruiTECH

blog bejegyzés

recruiTECH BLUE 2023 - Álláspontok a 25 év alattiak SZJA támogatásából adódó bérproblémákról (Fürge Diák Iskolaszövetkezet program)

2023-12-06

Álláspontok a 25 év alattiak SZJA támogatásából adódó bérproblémákról

413A7813.jpg

A Fürge Diák Iskolaszövetkezet marketing vezetője, Ecsedi Zsuzsanna az őszi recruiTECH BLUE konferencián ismertette a legutóbbi felmérésük eredményeit, melyben 200 munkáltató és 480 Z-generációs diák vett részt.

A téma központi eleme a 2022. január 1-jén életbe lépett 25 év alattiakra vonatkozó SZJA kedvezményről szólt, abból a szemszögből nézve, hogy hogyan élik meg a fiatalok, amikor eljön a 25. szülinapjuk, és ezzel vége a SZJA-mentességnek. Mit éreznek, milyen igényeik vannak, és milyen megoldásokat keresnek. Vizsgálták azt is, mit tapasztal ebben a témakörben a munkáltatói oldal.

Három hipotézist állítottak fel és ezekre keresték a választ a kérdőíves kutatásban. Milyen a megélésük a fiataloknak, hogy ha az SZJA adókedvezmény megszűnik a 25. évük betöltésével. A második feltételezés az volt, hogy a fiatalok a munkáltatójuktól várnak megoldást ennek a helyzetnek a kezelésére. Harmadrészt pedig azt a kérdést tették fel a Z generációnak, hogy ha nem történik pozitív lépés az SZJA adókedvezmény megszűnésekor, akkor nagy számban felmondanak a fiatalok és munkahelyet váltanak.

Nem volt meglepetés a konferenciát hallgatók számára sem, hogy a fiatalok pozitívan látják ezt a kedvezményt, Az adómentesség lehetőséget teremt számukra, hogy elinduljanak az életükben. Fontos kiemelni, hogy ez a kedvezmény ösztönzi őket arra, hogy már 25 éves koruk előtt munkába álljanak, és minél hamarabb elkezdjenek pénzt keresni. De vannak negatív érzéseik is, amelyek nyomást gyakorolnak rájuk. Egyértelműen látják, hogy a 25 év alatti SZJA kedvezmény bérfeszültséget okoz a vállalatokon belül. Felmerül bennük a kérdés, hogy igazságos-e ez másokkal szemben, akik több éve dolgoznak és kevesebb fizetést kapnak.

Egyértelműen megállapítható, hogy nem túl jó érzéseket kelt a Z generációban, hogy ha a koruk miatt megszűnik ez a kedvezmény.

Az eredmények azt mutatják, hogy a válaszadó fiatalok 25%-a jelezte a munkáltatónak a megszűnés miatti problémáját, míg 75% valamilyen okból kifolyólag nem tette ezt meg, 31 %-ukat ez a téma nem foglalkoztatja, míg 44 %-uk, egyszerűen csak nem mondta el az igényeit. Ami egyértelmű volt, hogy részben vagy egészben történő kompenzációs igény merült fel a fiatalokban. Az, hogy 44% nem osztja meg problémáját, magas aránynak tűnik. Ennek hátterében lehet a bizalom hiánya, amit miatt nem érzik azt, hogy nyíltan beszélhetnének a felmerülő problémákról.

A másik fontos adat, hogy 31%-ot nem foglalkoztatja a téma. Kutatás során a fiatalok megfogalmazták, hogy egyrészt azért nem jelzik azt a problémát, mert tisztában vannak azzal, hogy ez egy állami támogatás, nem a munkáltatótól várják a megoldást.

Kiderült az is a felmérés beszámolója során, hogy a fiatalok 13%-a döntött úgy, hogy vált munkahelyet amiatt a helyzet miatt, hogy a felmerülő igénye az SZJA mentesség megszűnése miatt, nem lett kezelve.

A fiatalok után bemutatásra került, hogy a munkáltatók, hogyan látják ezt a helyzetet, A megkérdezett cégek munkavállalói állománya átlagosan 19.4%-a 25 év alatti fiatal.

A vállalatok esetében más képet mutatott a helyzet arról, hogy érzékelték-e az SZJA adókedvezmény megszűnését. A vállalatoknak ugyanis 66%-a észlelt feszültséget a vállalat működése során emiatt a változás miatt.

Az, hogy a vállalatoknál magasabb volt ez az arány, és eltérést tapasztalt a Fürge Diák a két fél között, részben annak köszönhető, hogy a munkáltatók azt a feszültséget is érezhetik, ami a 25 év feletti korosztálytól érkezik. Hiszen bennük is keletkezik feszültség ebben a témában. Tehát a vállalatok szemszögéből nézve itt egy összvállalati feszültség jelenik meg.

Az előadásból kiderült, hogy a Fürge Diák a 25 év alattiaknak járó kedvezménnyel kapcsolatban is tapasztalja azt, hogy nincs meg a megfelelő tudásanyag, a megfelelő információ a fiatalok körében. Ebben a tekintetben egy gondoskodó HR csapat és hatékony kommunikáció meghatározható lehet a Z generáció pénzügyi és munkaügyi ismereteinek támogatásában, mondta Ecsedi Zsuzsi az Iskolaszövetkezet marketing vezetője.

Pár példát is említett arra, hogy hogyan lehet hatékonyabban kommunikálni a vizsgált témakörben.

  1. Interjúk során mindig szenteljünk külön figyelmet a 25 év alattiak helyzetének. Részletesen magyarázzuk el, hogy miért kap most ilyen összeget, mi történik az SZJA-val az ő esetében és mi történik majd, ha betölti a munkavállaló a 25. életévét.
  2. A 25. életévük előtt keressük meg az érintetteket és tájékoztassuk őket előre. Hívjuk fel a figyelmüket a közelgő változásokra, hogy felkészülhessenek rájuk.
  3. Az első bérpapírjuk kibocsátásakor segítsünk nekik az elemzésében, hogy megértsék, miért lesz kevesebb a fizetésük az SZJA változása miatt.
  4. Ezek a lépések hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a fiatalok hatékonyabban kezeljék a pénzügyi kihívásokat.

413A7900.jpg

Az előadás zárásaként jó munkahelyi gyakorlatok kerültek bemutatásra, a 25. életév után már nem járó adókedvezmény megszűnésének kezeléséről, többek között a kiegészítő kompenzáció a megszűnés utáni tárgyévben, a beiskoláztatás a magasabb fizetési kategóriáért és a lehetőség megteremtése a munkavállalók gyermekeinek foglalkoztatásáról volt a fókuszban.

A Fürge Diák jövőre sem hagyja a HR világát kutatás nélkül, célul tűzték ki, hogy diák témában mindig hoznak újdonságokat. 2024-ben a 30. jubileumát ünneplő Iskolaszövet március 21-én a recruiTECH konferencián gyakornoki programok benchmark kutatásáról számol majd be.