Sokan úgy tekintenek a szállásoltatásra, mint egyszerű ingatlanbérlésre.
Mi a legnagyobb akadály ma a szakmunkások toborzásában, és hogyan próbálják ezt leküzdeni?
A szakmunkások száma folyamatosan csökken, emiatt egyre nagyobb a fluktuációs kitettsége: a bérek és juttatások emelkednek, miközben a munkavállalók könnyen váltanak munkahelyet. A legfőbb megoldások a más régiókból történő relokáció, valamint a külföldi munkaerő bevonása. A munkaerő mobilizációja újabb kihívás elé állít toborzót, munkáltatót egyaránt, hiszen a távolról érkező munkaerő alkalmazása esetén a dolgozók lakhatásáról is gondoskodni szükséges. Ez egy újabb, a HR és a beszerzés területén működő kollégákat terhelő feladat, ami összetettsége és meghatározó érzékenysége okán jelentős plusz munkát eredményez számukra. Tény, hogy a dolgozók szállásolásának menedzselése a cégek egyik legnagyobb rejtett pluszfeladata. Mint ilyen, egész egyszerűen az adott cég stratégiai működéstől von el jelentős erőforrást ennek megvalósítása és mindennapi kezelése. A Staff House értékajánlata pont erre a kihívásra kínál megoldást partnerei számára, mivel mi hosszútávon is jól és kényelmesen élhető, biztonságos szállásmegoldásokat biztosítunk, teljes folyamat menedzsmenttel és folyamatos problémakezeléssel, kontrollal. Ez megkönnyíti a toborzást és erősíti a munkaerő hosszútávú megtartását is. A Staff House megoldásával a HR és a beszerzés is foglalkozhat a saját stratégiai feladataival miközben a dolgozói számára biztosított a HR központú szemlélettel megvalósuló szállásolás. Ez pedig már vegytiszta versenyelőnyt jelent.
Milyen megoldásokat láttok a vidéki vagy munkaerőhiányos régiók toborzási nehézségeire 2025-ben?
A munkaerőhiányos térségekben a legfontosabb tényező a mobilitás támogatása. A buszoztatás és/vagy helyi szállás biztosítása lehetőséget ad arra, hogy a munkáltató szélesebb körből toborozhasson, és ne korlátozódjon kizárólag a szűk helyi munkaerőpiacra. A Staff House országosan több, mint 9000 (kilenc ezer!) férőhelyet üzemeltet 25 településen, így a dolgozók a munkahely közelében juthatnak kulturált lakhatáshoz. Ezzel segítjük a vállalatokat abban, hogy olyan régiókban is stabil munkaerőre számíthassanak, ahol korábban problémás terület volt a toborzás.
Milyen változásokat látsz a toborzásban és a munkaerőpiaci tendenciákban?
A lokális toborzás egyre nehezebb, mert folyamatosan csökken az adott térségben, helyben elérhető és megszólítható potenciális munkaerő képviselőinek száma. Ennek következménye a távolabbi toborzás szükségessége, hangsúlyosabbá vált a külföldi munkavállalók bevonása, ami az új lehetőségek mellett speciális kihívásokat is generál. A Staff House ebben is támogatja partnereit: kezeljük a külföldi dolgozók bejelentését, segítjük társadalmi integrációjukat, és kapcsolatot tartunk az önkormányzatokkal, érintett hatóságokkal. Így a munkáltatók az üzletmenetre koncentrálhatnak, miközben biztosított a rendezett háttér.
Mik a szállásoltatás legnagyobb nehézségei, amire nem gondolnak a vállalatok?
Sokan úgy tekintenek a szállásoltatásra, mint egyszerű ingatlanbérlésre. Már önmagában a megfelelő szálláshely felkutatása, szerződtetése és kialakítása is idő- és energiaigényes feladat, nem beszélve az üzemeltetés és a fenntartás szakmai útvesztőjéről. A szálláshelyek mindennapi működése folyamatos probléma kezelést igényel, akárcsak bármelyikünk otthona, ahol szintén, mindig akad valami javítanivaló. A munkaerő szállások esetében ezek a napi problémák sokszorozódnak, mivel egyszerre több tíz vagy akár több száz embert érintenek. Ezek a nehézségek különösen felerősödnek az elaprózott, eleinte egyszerűbbnek és olcsóbbnak tűnő több, kis kapacitású „családiházas”, vagy „lakás-bérléses” szállásmegoldások alkalmazásakor, hiszen ebben az esetben párhuzamosan több különböző helyen / címen szükséges a különböző problémákat külön-külön kezelni. Az egységesítéssel hatékonnyá tehető probléma kezelés ebben az esetben kizárt. A széttördelt, több helyszínes elhelyezés plusz idő, plusz energia, plusz munkaerő, plusz költség. Ezzel a megoldással a szállás szolgáltatási színvonala hektikus és ez pedig csak újabb kérdéseket és elégedetlenséget szül a dolgozók köreiben, ami pedig erősíti a fluktuációt. egyszerűen negatív spirál. Ezzel szemben létezik egy a tervezhető működést támogató megoldás. A Staff House rendszere biztosítja a folyamatos jelenlétet, napi problémamegoldást, felkészült és megadja a szükséges kulturális érzékenységet és nem utolsó sorban a teljeskörű jogi megfelelést. Több partnerünk is járt már ezen az ösvényen és a szétaprózott megoldás helyett végül a kedvezőbb, és a stratégiai működésüket támogató teljeskörű, professzionális szállásolás mellett döntöttek.
A Staff House csapatával hol tudjátok a legnagyobb terhet levenni a vállalatokról?
Partnereink számára a legnagyobb előny, hogy egy szerződés keretében minden szállásoltatási feladatot átvállalunk, a bérleti és rezsiköltségektől a karbantartáson át a 0–24 órás házmesteri jelenlétig, a problémák napi szintű kezeléséig. Transzparens rendszerünknek köszönhetően a költségek tervezhetők, a működés partnerek által folyamatosan monitorozható, a vállalatok pedig teljes figyelmüket és erőforrásaikat a stratégiai működésre fordíthatják. A partner feladata a létszám, a lokáció és az intervallum meghatározása, minden egyéb teendőt megold és kezel a Staff House. A végeredmény pedig: stratégiai munkára képes HR és beszerzés, elégedett dolgozók és a végén csupán egyetlen számla havonta. Ez minden! A megoldás létezik, működik, a Staff House által közel 20 éve elérhető. A kipihent, elégedett dolgozó jobban teljesít.
Köszönjük a válaszokat Markó Tibornak, a Staff House Zrrt. Marketing igazgatójának!