Van-e értelme összehasonlítani a 2008-as pénzügyi válság szervezetekre gyakorolt hatását a mostanival? Mik a tanulságok, amelyek meghatározzák a 2021-es évet?
A hatását kevésbé, inkább a megoldásokat. Hogyan tarthatjuk meg a kollégákat, hogyan adhatunk nekik biztonságot ott, ahol mi magunk is bizonytalanok vagyunk? Hogyan tarthatjuk fent az értékesítési számokat? Személyesen azt gondolom, hogy ezeket nagyjából mindenki csinálja. Ami a legérdekesebb, az az, hogy hogyan mutathatunk példát, és hogyan tarthatjuk fenn a lelkesedést, hogyan maradjunk jókedvűek?
Hogyan befolyásolják a COVID-19 által hozott változások a HR szakmát, és ebben mit tudnak a HR szakemberek másként és jobban csinálni?
Sokszor ismételt, hogy a digitalizáció előtérbe került, de igazából a hangsúly nem itt van. Hanem ott, hogy a szervezetek, az emberek valóban tudják-e használni a digitális megoldásokat. A HR abban tud legjobban segíteni, hogy ez utóbbit támogassa, és előre készüljön a várható kérdésekre, előre gondolja át a kockázatokat, megoldásokat és a szükséges tájékoztatási módokat.
Mely területeken zajlik fejlesztés és beruházás a HR-be, amely hat a kékgalléros állomány mindennapjaira?
A leginkább a jelöltnyilvántartásban, munkaerőtervezésben és a belső kommunikációs eszközökben. Érdekes jelenség, hogy ebben az új időszakban egyszerre jelent meg a kékgalléros munkaerőpiacon hiány és többlet. Így a korábbi, aktuális, és a jövendő jelöltek nyilvántartása felértékelődött. A meglévő állomány kapcsán pedig a munkarend alaposabb tervezése és a felek közötti információmegosztás javítása lett lényegesebb.
Hol és hogyan tud választ kapni a pandémia okozta kihívásokra egy HR specialista?
Ahogy mondani szoktam, ha egy forintom lenne, azt vezetőképzésre költeném. A HR ennek a kigondolásában, megszervezésében rengeteget tud segíteni. Talán a legfontosabb szerepe a HR-nek (úgy általában), hogy a csapat egyben tartását, növelését tudja tanítani a leginkább people management-et kifejtő középvezetők számára.
Szakmai oldalról: habár fizikailag nem kerülnek megtartásra konferenciák, de a recruiTECH és a további, hasonló, online szakmai konferenciák, webinárok és podcast-ek segíthetnek abban, hogy a HR szakma aktualitásaival naprakészek maradhassunk.
Miként tudja egy karcsúsított szervezet a rugalmasságát megtartani, és felkészülni egy fellendülési időszakra?
Kékgalléros munkavállalók esetén a munkaerőközvetítők és -kölcsönzők bevonása tud segíteni a talpra állásban a fellendülési időszak során. Fehérgalléros munkavállalók esetén a megtartott állomány ösztönzése és felkészítése elengedhetetlen a sikerhez. Tudniuk kell, hogy számítunk rájuk, hogy mit várunk tőlük és hogy mire számíthatnak. Az együttműködés és a célok elérésén való közös munka viheti sikerre a fellendülési időszakot.
Miként alakulnak az automatizációs beruházások kékgalléros környezetben, és befolyásolta-e a COVID-19 ezeket a folyamatokat?
Szerencsére, felgyorsultak az ilyen jellegű beruházások. A vezetők azonnal reagáltak és léptek, hogy a kollégáknak jobb eszközöket, remote megoldásokat adhassanak, illetve kompenzálják a távoli munkát, ahol egyáltalán lehet.
Van-e bármilyen pozitív aspektusa a mögöttünk lévő időszaknak, és ha igen, akkor melyek ezek?
Több pozitív van, mint negatív. Az eddig üresen puffogtatott „az embereink a legnagyobb érték” végre valósággá vált. A vezetők rákényszerültek, hogy megváltoztassák a vezetői kultúrát. A feladatok és a szemmel tartás helyét átvette az eredményekre való fókuszálás és azok számonkérése. Személyesen úgy gondolom, hogy a korábbi időszak túl könnyű volt és ideje volt már egy priorizálásnak, átgondolásnak, magunkba fordulásnak. Még így is, hogy nem önszántunkból tettük ezeket.
Mi a legnagyobb tanulság az elmúlt 6-8 hónapból?
Vezetőként megtanultuk, hogy kisebb kontrollal, de mégis a legtöbb feladat megoldható a digitális térben. Megtanultuk, hogy nincs az a konferencia eszköz, ami kicsit is pótolná a személyes találkozás varázsát, interakciókat. Azt is megértettük, hogy összetartani egy csapatot nehezebb, mint valaha. Kollégaként azt tanultuk meg, hogy egymást tájékoztatni, információt adni és kapni fontosabb, mint valaha.
Köszönjük a válaszokat Renfer Péternek, a Nordconn International Ügyvezető igazgatójának!