Hol látod az ember szerepét a termelési folyamatban 2030-ra előretekintve, különösen az automatizáció és digitalizáció tükrében?
Korábban szinte elképzelhetetlennek hitt technológiai fejlődés megy végbe a szemünk előtt, amely eredményét nagyon nehéz előre megjósolni. Én ugyanakkor javíthatatlanul optimista vagyok atekintetben, hogy a ma fejlesztett automatizációs és digitális eszközök nem elvenni fogják az emberek mindennapi munkáját, hanem olyan módon átalakítani, hogy olyan új szolgáltatásokat, termékeket legyenek képesek előállítani amelyeket korábban ezek nélkül az eszközök nélkül nem lettünk volna képesek megtenni. Ahogyan eddig az ember bal és jobb agyféltekéjéről beszéltünk, most a digitalizációnak hála lesz egy harmadik, teljesen digitális “agyfélteke” mindenkinek, amely akár mesterséges intelligencia és akár kiterjesztett valóság alapú lehet. Ez egy teljesen új szintű kollaborációt tesz majd lehetővé ember és gép között.
Stagnáló gazdasági környezetben mit jelent egy vállalat számára a kékgalléros márkaépítés?
Nem szeretek különbséget tenni “gallér” színe alapján, mélyen legbelül minden ember ugyanarra vágyik a munkahelyén: szakmai és anyagi megbecsülésre és fizikai és pszichológiai biztonságra. Ahogyan az egyén boldogsága és sikeressége is önismerettel kezdődik, úgy egy sikeres vállalatnak is képesnek kell lennie meghatároznia a saját vállalati kultúráját és értékeit, esetleg fejlesztendő területeit. Ha ezeket utána képesek vagyunk hitelesen kommunikálni és megélni házon belül és kívül is, akkor beszélhetünk tényleges munkáltatói márka építésről. Éppen ezért azt javaslom mindenki kezdjen befelé fordulással, majd ha pontosan tudjuk mit szeretnénk magunkról hitelesen megmutatni kifelé, akkor hagyjuk, hogy a saját kollégáink tegyék ezt meg értünk, akár úgy hogy ők lesznek a marketing anyagaink szereplői, rendezvényeinken vagy közösségi hálózaton a nagyköveteink. Ki kell menni az emberek közé, találkozni kell velük, beszélgetni kell velük. Ezzekkel az interakciókkal lehet figyelmet felkelteni, bizalmat építeni, bevonzani és végül megtartani.
Szerinted mi jelenleg a három legfontosabb prioritás a termelési környezetben, és hogyan változtak ezek az elmúlt évekhez képest?
Ha emberi oldaláról fogom meg a kérdést, akkor sok minden nem változott. 1. Biztonságos munkakörnyezet még mindig a legfontosabb, hiszen mindenkit hazavárnak a nap végén, mindenkinek fontos, hogy ugyanúgy mehessen haza, ahogyan reggel bejött dolgozni. 2. Képzés fejlesztés. Minden új technológiai változás és termék bevezetés megfelelő képzést igényel a kollégák számára. A nyitottság új dolgok megtanulására és rugalmasság a személyes fejlődésben elengedhetetlen készséggekké váltak. 3. Vezetés. Azt látom, hogy egy jó vezető a termelésben csodákat tud tenni, mind dolgozói jólét, termelékenység és minőség terén.
Milyen HR-kockázatot tartasz a legjelentősebbnek a következő 1 évben, és milyen stratégiákkal készültök ezek kezelésére?
Az új technológiák megjelenésével megváltoztak az elvárt dolgozói készségek és képzettségek. Hihetetlenül felértékelődött az elektromos végzettség és az ahhoz kapcsolódó szaktudás, az alkalmazkodó készég és személyes rugalmasság, valamint a vezetői kompetenciák megléte és fejlesztése. Azt gondolom mi a debreceni gyárunkban már kezdetektől fogva felkészült stratégiával indultunk neki az előttünk álló időszaknak. Elég csak megemlítenem a jövő tehetségeire fókuszáló képzési programunkat 300 duális tanulóvalt, 150 egyetemista gyakornokunkat, vagy 175 olyan kollégánkat, akik sikeres elektromos és termelési skill-up programunkban vettek részt, de sorolhatnám a különböző vezetői és szakmai képzéseket, amelyeket a kollégáink számára napi szinten biztosítunk.
Hogyan lehet valódi értéket teremteni a kékgalléros dolgozók számára, hogy ne csak toborozni, hanem hosszú távon is megtartani lehessen őket?
Mindazon dolgok összességével, amelyeket a márkaépítésnél és a termelési környezet prioritásainál megbeszéltünk. Ha ezekkel a témákkal komolyan foglalkozunk, akkor olyan vállalati kultúrát fogunk tudni felépíteni, amely megbecsüli, elismeri a kékgalléros dolgozóit és ezáltal hozzájárul a hosszú távú megtartáshoz is. Mi a BMW Group debreceni gyárában erre törekszünk.
Köszönjük a válaszokat Szekeres Áronnak, a BMW Group Head of HR Marketing and Recruitment-jének!