Mi jelenti most a legnagyobb kihívást a kékgalléros foglalkoztatásban?
Úgy látjuk, hogy a munkaerőhiány, a nagy gyártócégek elszívó ereje és a bérverseny, ami a jelenlegi gazdasági környezetben az eddigieknél is jelentősebb tényező.
Milyen változásokat látsz a toborzásban és a munkaerőpiaci tendenciákban?
Egyre gyakrabban érkezik partnereinktől visszajelzésként, hogy főként gyártási területen kezdtek el nyitni a harmadik országokból jövő munkavállalókra, de már a kereskedelmi szektorban is egyre többször találkozunk ilyen kezdeményezésekkel. Emellett még elmondható, hogy kevésbé szervezik ki ezeket a feladatokat és egyre több vállalatnál törekednek arra, hogy házon belül oldják meg a toborzási és utánpótlási folyamatokat. A fő cél egyre több helyen a megtartás lett, amely területen az idősebb, lojálisabb korosztályban rejlő alacsonyabb fluktuációs ráta is komoly potenciált jelenthet a munkáltatók számára, erre reflektál majd a GKI Trendsite és a Jófogás közös kutatása is.
Mit vársz az infláció hatásától? Mennyire befolyásolja az infláció a bérversenyt?
Az infláció komoly hatást gyakorol a bérversenyre. A kutatásunkból is kiderül, hogy egy jobb bérért egy fizikai munkavállaló munkahelyváltásra adja a fejét: ez főleg a 45 éven aluli korosztályra jellemző, hiszen ezen kék galléros munkavállalók 66,7%-a első helyen jelöli meg a versenyképes fizetést, mint ideális munkahelyi körülményt.
Hogyan ítéled meg, lehet-e harmadik országbeliek nélkül toborozni és létszámot növelni ma Magyarországon kékgalléros területen?
Ennek a hosszú távú hatását jelenleg nehéz pontosan megbecsülni, de annyi elmondható, hogy a piacon egyre nagyobb nyitottságot látunk a munkáltató partnereink oldaláról. Mindemellett nehézséget jelenthet a külföldi munkaerő befogadására alkalmas infrastruktúra kialakítása és ezen munkavállalók megfelelő beillesztése a vegyes csapatokba. Tapasztalataink szerint még így is sokan lokálisan keresnek munkaerőt, aminek a hatékonysága vállalatonként eltérő. Ebből fakadóan is egyre nagyobb jelentősége van a megtartásnak, illetve azon programok kialakításának, amik segítik a munkavállalókat, hogy számukra is kedvező közegben dolgozhasson.
Köszönjük a válaszokat Szabó Zitának, az Adevinta Sales vezetőjének!