Mi jelenti most a top 3 legnagyobb kihívást a kékgalléros foglalkoztatásban?
Termelési környezetben nagyfokú automatizálás és modernizálás megy végbe Magyarországon, amire azonban a hazai környezet nem volt felkészülve. Nincs meg a kellő tapasztalat és sok esetben a nyelvtudás szintje sem megfelelő. Ma már nem azok a betanított munka elvárások, mint akár 10 éve voltak, ma már szakmai tapasztalatot várnak.
Milyen változásokat látsz a toborzásban és a munkaerőpiaci tendenciákban?
Egyrészt, ma már nem elég kirakni egy-két hirdetést és várni, hogy tömegesen jöjjenek a jelentkezők. Aktívan kell bevonzani a jelölteket a toborzásba. Fel kell ismerni és ki kell tudni szűrni azt is, ha nincs a jelentkezése mögött tényleges motiváció, csupán a jelenlegi helyén szeretne jobb pozícióba kerülni egy jelölt. Másrészről, ma sokkal türelmetlenebbek a jelöltek. Azonnal akarnak választ, ajánlatot, sok pénzt. Ezekhez a változásokhoz kell alakítanunk a toborzási folyamatokat, hogy a lehető legmegfelelőbben mérhessük és láthassuk a jelöltek motivációját.
Mit vársz az infláció hatásától? Mennyire befolyásolja az infláció a bérversenyt?
Remélhetőleg semennyire. A reálbérek csökkentek, tehát a bérek nem követték az infláció alakulását. Meglátásom szerint az infláció a jövőben sem fog nagy befolyást gyakorolni a bérekre.
Termelő területen mennyire van fókuszban a munkavállalói egészségmegőrzés? Milyen lehetőségek, megoldások vannak?
Korábbi tapasztalatom, hogy számos vállalat alulértékeli és nem foglalkozik a munkavállalói egészségmegőrzésével. Már az is egy lépés a helyes irányba, ha egészségkártyát vagy egy alap egészségbiztosítási csomagot kapnak a dolgozók, de látom, hogy mi a BMW-nél mennyi erőforrást szánunk az egészségmegőrzésre és a munkavállalóink ezt mennyire respektálják. Úgy látom ez a jó irány! Saját egészségközpontunk a debreceni gyárban a kezdetek óta üzemel és az általános üzemorvosi vizsgálatok mellett alapellátási és sürgősségi ellátást is nyújt.
Milyen kihívásokat és lehetőségeket látsz az automatizáció térnyerésével kapcsolatban?
Én ezt összekötném az AI-val. Az az ipari forradalom, ami ma végbemegy, azt teszi lehetővé, hogy olyan eszközök álljanak rendelkezésünkre, melyek e nélkül nem. Én egy pozitív jövőképet látok. Olyan segédeszközt kapunk, amit e nélkül nem tudtunk volna és arra kell törekednünk, hogy ezzel tegyük jobbá az emberek mindennapjait. Átalakulnak majd a kompetenciák, a tudás és a képzések és azt látom, jelenleg nincs erre elég felkészült ember. Nem képezzük át magunkat elég gyorsan, mert sok esetben félünk az újtól, ismeretlentől.
Hogyan ítéled meg, lehet-e harmadik országbeliek nélkül toborozni és létszámot növelni ma Magyarországon kékgalléros területen?
A vállalat működését kell teljesen átgondolni. Vannak az országban olyan területek, ahol speciális szaktudás vagy munkaerőhiány miatt nem megoldható harmadik országbeliek nélkül a létszámnövelés és toborzás, viszont úgy gondolom, hogy számos esetben a belső működés és juttatások felülvizsgálatával és a munkavállalókkal való bánásmód, megbecsülés javításával lenne megfelelő számú hazai munkaerő is.
Mi volt az eddigi legnagyobb szakmai kihívás számodra?
Egyértelműen ez a zöldmezős beruházás, a BMW Group debreceni gyárával. Amikor egy maroknyi embernek, egy belvárosi irodából kell a semmiből elindítania mindent, az óriási kihívás, rengeteg tanulás, de egyben hatalmas élmény is. Mindenbe belelátsz egy kicsit és az elején még mindenki csinál mindent, ami rettentő izgalmas tud lenni. Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy egyszer legyen lehetősége zöldmezős beruházásban dolgozni!
Mivel motiválod magadat és a csapatodat?
A vezetői lét sok esetben magányos, viszont nagyon motiváló lehet, ha meg tudod osztani a kételyeid, ötleteid valakivel. A csapat motiválásánál, amit fontosnak tartok, hogy felelősséget kapjanak és olyan átlátható, transzparens célokat tűzzek ki eléjük, melyeket sikeres elérés esetén együtt ünnepelhetünk meg. A csapatomnál a motivációnak nem csak a vezetőtől kell jönnie, hanem egymásnak is visszajelzéseket kell adniuk. Egy-egy pozitív visszajelzés a munkatárstól, hihetetlenül motiváló tud lenni.
Köszönjük a válaszokat Szekeres Áronnak, a BMW Group debreceni autó gyárának HR marketing és recruitment vezetőjének!